Skikk og bruk – Gavenormer

Det å gi gaver til kollegaer og forretningsforbindelser i Norge ser vi på som en hyggelig gest – og det er en fin måte å uttrykke takknemlighet for et godt forretningsforhold. Selv om det er hensyn som må tas når man gir gaver til ansatte i Norge (f.eks skatteregler) så er det lettere å gi gaver til kollegaer i samme land. Gaveutveksling byr først på ordentlige utfordringer når man skal gi gaver til sine internasjonale kontakter. Vi har satt opp en liten oversikt over hva du bør tenke på, gode gavetips og ting man for en hver pris bør unngå.

Hvordan finne riktige gaver til dine internasjonale kontakter?
Å gi gaver til internasjonale kontakter kan sammenlignes med å orientere seg i et minefelt. Det å forstå kulturell- og tradisjonell etikette er veien til en vellykket gave. Vi kan begynne med de stedene det er enklest å gi gaver – Europa og Amerika. Normene rundt gaveutveksling i Europa og Amerika er ganske like – her setter man pris på en liten oppmerksomhet og det er få, store kulturelle forskjeller. Når det er sagt, så forventes det ikke gaver i forretningssammenheng – men det blir sett på som en fin oppmerksomhet dersom man faktisk får en gave. Det er viktig å understreke at en slik gave kun skal ha en ubetydelig verdi – gaver av for høy verdi risikeres å bli oppfattet som en bestikkelse (Ruhlin 2017).

Norske gaver
Noen av gavene som ofte blir best mottatt er gaver som kommer fra landet giveren kommer fra – derfor kan gaver fra Velg Norsk være et flott alternativ. Det å ta med seg en norsk tradisjonsskatt kan også være en icebreaker og en samtale-starter. Det holder ofte å bare gi en liten oppmerksomhet for å vise takknemlighet og da kan mat og sjokolade i de fleste sammenhenger være en sikker vinner – så sant gaven ikke strider mot religiøse og kulturelle hensyn. Husk også på at det ikke må være noe problem å ta med seg mat inn i det aktuelle landet, dette må sjekkes opp i på forhånd. 

Velg Norsk har også noen fallgruver – vi har kniver fra både Helle og Brusletto – det å gi kniver til norske forbindelser kan være en flott tradisjonsgave for oss, men dette slår nødvendigvis ikke like godt ann andre steder. Å få en kniv kan oppfattes som svært negativt i asiatiske land, og kan tolkes som at forretningsforholdet ønskes å avsluttes (Lembke 2015).

Det at gaven kommer fra et annet land kan føles som noe unikt som mottakeren aldri har sett før – men det er verdt å merke seg er at gaven fortrinnsvis også bør være produsert i Norge. Tenk deg til hvis en forretningsforbindelse i Asia åpner en gave som du presenterer som noe unikt fra Norge, også står det «Made in China» på etiketten. Dette vil verken oppleves som spesielt unikt eller imponerende for mottakeren. Vær på den sikre siden, gi en gjennomtenkt gave som med sikkerhet er produsert i Norge.

Nøkkelen her er å gi en flott tradisjonsrik gave fra Norge, men som samtidig respekterer mottakerens kultur – da vil gaven mest sannsynlig imponere mottaker og de vil sette pris på at du har satt deg inn i deres kulturelle normer (Ruhlin 2017).

Still godt forberedt
Er du fremdeles usikker? Basert på den destinasjonen du skal til, så bruker du internett for det det er verdt. Les deg opp på gaveskikker for det aktuelle landet, se etter konkrete kulturelle forskjeller, og om det er noen spesielle hensyn vedrørende overtro og religion. Videre så må du bruke nettverket ditt! Du er ikke den første som skal gi internasjonale gaver, snakk med bekjente og forhør deg litt rundt. Så lenge du legger inn en innsats og unngår de verste feilene, så vil dette gå bra. Skulle du mot formodning gjøre noe feil? Gjør som du gjør i alle andre sammenhenger hvor du gjør noe galt – si unnskyld.

 
5 KJAPPE OM GAVENORMER

1. Kultur, overtro, religiøse hensyn
En velment gave kan i feil sammenheng bli oppfattet som en ren fornærmelse. Gaven oppfattes som en fornærmelse siden giveren ikke har satt seg inn i mottakerens kultur. Sett deg inn i mottakerens kultur, eventuell overtro og religiøse hensyn.

2. Alkohol
Alkohol kan være en helt ok gave i Europa og Amerika, men vil ikke havne i god jord hos mottakere i Asia.

3. Objekter
Kniver kan tolkes som svært negativt i asiatiske land, og kan tolkes som at forretningsforholdet avsluttes. Klokker er en gave som vi nordmenn setter stor pris på – det kan derimot mistolkes av en internasjonal kontakt. Det at du gir en klokke kan tolkes som at deres tid som forretningsforbindelser er i ferd med å renne ut.

4. Grammatikk og tegnsetting
Dersom du skal gi gaver som f.eks skal graveres så må du være 100% sikker på at språket, ordlyden og grammatikken er riktig. Man må også være oppmerksom på at enkelte tall kan ha stor overtro forbundet med seg – tall som 13, 4 og 9 bør unngås i noen kulturer.

5. Fargesymbolikk
Farger kan være veldig kulturbetinget. Rødt kan i noen land bety hell og lykke, mens i andre land kan det symbolisere død og falskhet. Kjenn den lokale overtroen (Lembke 2015).

 

Lykke til med gavehandelen til dine kontakter!

 

REFERANSER
The Entrepreneur, John Ruhlin (2017)
«Giving Gifts Internationally: How to Wow Your Global Partners Every Time»
Scandinavian Traveler, Judi Lembke (2015) «Uskrevne gaveregler